tiistai 26. toukokuuta 2009

Eräänä kesäpäivänä.





Matkustetaan bussilla Helsingistä kotiin japanilaiskesävieraan kanssa. On ollut hyvä aamupäivä. On kierretty ympäri kaunista kesäistä Helsinkiä. On juotu kahvia torilla ja ihasteltu kauniita rakennuksia. Höpötetään japaniksi ja nauretaan. Istutaan ihan keskimmäisen oven vieressä ja seurataan ihmisiä, kun ne jäävät pois bussista. "Konnichiwa!" sanoo yksi mies poislähtiessään. Nauretaan ja mietitään, onko se ymmärtänyt kaiken, mitä ollaan puhuttu. "Sayonara!" tokaisee toinen mies pois hypätessään. Nauretaan vielä enemmän. Kolmas mies katsoo pitkään jäädessään pois yhtä pysäkkiä meitä aiemmin. Mietitään, onko sekin ymmärtänyt kaiken vai miksi se oikein katsoi ja hymyili [eihän tuntemattomat suomalaiset katso ja hymyile?]. Jäädään itsekin pois, kävellään postilaatikoille ja siellä tavataan se kolmas mies! Häntäkin naurattaa. On kuulemma nähnyt meidät jo juna-asemalla aamulla, melkoinen sattuma siis että tässä nähdään taas, tokaisee.

Mennään kotiin ja minä sanon, että nyt levätään loppupäivä ja huomenna sitten touhutaan lisää. Illalla kuitenkin löydetään itsemme jalkapallo-ottelusta. Siis j a l k a p a l l o! Enpä olisi uskonut vielä kaksi kuukautta sitten, kun harkassa sanoin, että siitä pelistä en kyllä ymmärrä mitään. Mutta seura on hyvää, peliäkin tulee seurattua ja on kentällä yksi vanha idolinikin [vanha tenavatähti nimittäin]. Kesävieras on innoissaan ja minä en lakkaa hymyilemästä. Puhun toiselle suomea ja totean välillä, että tätä en kyllä taas tulkkaa. Toiselle puhun japania, ja sillekin sanon silloin tällöin, että tätä en kyllä suomeksi käännä... Pelin jälkeen kävellään kesäyössä ympäri Helsinkiä ja ihmetellään valoa ja kauneutta.

Ja päivän aikana minä olen toistanut uskomattoman monta kertaa: natsu desu! Nyt on kesä!

9 kommenttia:

Emma kirjoitti...

Nyt ON kesä!! :)

viluinen kirjoitti...

Kuulostaa kivalta päivältä/yöltä :)
(psst, kuka tenavatähti siellä oli? ;)

Anonyymi kirjoitti...

hihi. hölmöt suomalaiset bussissa. jos olisitte matkanneet kauemmin, olisi joku sanonut vielä varmaan kawaiiiiii!, koska sen sanan ainakin kaikki teinit osaa. (ja bärre)

Tiina Tee. kirjoitti...

Emma, tänään ei kyl taas siltä vaikuttanut :D

viluinen: Konsta Hietanen! Se ja Antti Pääkkönen on mun kaikkien aikojen suosikit tenavatähdistä.

philia: jäädään odotteleen sitä, että joku tuonkin sanoo :D me kyllä huokailtiin sitä aina kun nähtiin söpöjä lapsia.

viluinen kirjoitti...

no mä arvasin, ku konsta on kerta aina pelannu jalkkista. antti pääkkönen oli munkin suosikki. se asui mun mumman lähellä, ja olisin halunnu mennä sinne trullittelemaan pääsiäisenä, muttei trullikaverit halunnu, enkä kehdannu inttää ja paljastaa että niin kovasti siitä tykkään.

vielä suurempi suosikki oli timo turunen.

Virkkukoukkusen Tiina kirjoitti...

Näin kaunis kesäpäivä ja joudun jököttämään flunssapotilaana himassa,kahlailen blogistaniassa ja täältä löyty tällänenki mukava tarina.Kiitos myös mainioista kuvista!

Emma kirjoitti...

Tänään on viimenen kesäpäivä aikoihin ja mä istun kirjastossa lukemassa. Kenen hyvä idea on ollu sijottaa pääsykokeet parhaiden hellepäivien yhteyteen?? Torstaiksi odotellaan vesisadetta ja seittemää astetta..
Vähän pilkityttää, siks seikkailen välillä netissä ;)

Anniina kirjoitti...

Voi mikä päivä!
olisi hienoa osata japania, olen vähän kade siis. Hassua, täälä kukaan ei koskaan sano mitään bussissa - vai johtuiko sielläkin vain japanin käytöstä?

Tiina Tee. kirjoitti...

viluinen: mä en katsonut Tenavatähtien ekaa tuotantokautta, joten Timo Turunen on elänyt mulle vain ystävän puheissa... :) mä olisin kyllä lähtenyt sun seurana trullittelemaan antin ovelle ;)

Ja kaimalle kiitos vaan :)

Emma: mun mielestä myös yo-juhlat olis voinu siltä helleviikonlopulta kieltää!

Anniina: uutta oli mullekin tuollainen tuntemattomille höpöttely, ehdottomasti taisi johtua japani-seurasta.